Mäntsälän kunnan varhaiskasvatuspäällikkö Karoliina Purola väitteli tohtoriksi

Mäntsälän kunnan varhaiskasvatuspäällikkö Karoliina Purola väitteli Helsingin yliopistossa filosofian tohtoriksi perjantaina 14.2.2025. Purolan väitöskirjan aiheena oli lasten huoltajien osallisuus varhaiskasvatuksessa.
Väitöskirja syntyi pitkän työskentelyn tuloksena ja sen aihepiiriä on tutkittu neljän eri osatutkimuksen näkökulmasta. Väitöskirjan keskeisinä tuloksina ovat huomiot huoltajien osallisuuden kokemuksen vahvistuminen vuorovaikutuksen ja vastavuoroisen kommunikoinnin kautta varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa.
”Huoltajien osallisuus on nähtävä laajempana kuin perinteinen huoltajan-opettaja-yhteys. Laajempi osallisuuden kokemus syntyy, kun huoltajat, lapset ja varhaiskasvatuksen henkilöstö ovat vuorovaikutuksessa ja heillä on vuorovaikutteisia keskusteluja”, Purola tiivistää tutkimuksensa keskeistä antia.
Perinteiset tavat kohdata huoltajat tarvitsevat rinnalleen myös rakenteita, jotka vahvistavat huoltajien osallisuutta. Tulokset viittaavat siihen, että luomalla varhaiskasvatuksessa tapoja toimia, joissa vahvistetaan vuoropuhelua niin henkilöstön kuin huoltajien sekä huoltajien keskinäistä keskustelua, voidaan huoltajien osallisuutta edistää systemaattisesti. Tämä edellyttää tilanteita, joissa edistetään osallisuutta ja näin tehden varhaiskasvatus voi omalla toiminnallaan myös vaikuttaa osallisuuskokemuksen syntymiseen. Tietoisesti rakennetut käytännöt ja tavat vuorovaikutuksessa edesauttavat lasten kasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista lapsen arjessa.
Huoltajien osallisuuden toteutuminen väitöskirjassa esitetyllä tavalla, edistää lapsen hyvinvointia ja tukee lasten huoltajien hyvinvointia ja osallisuutta laajemminkin lapsen ja perheiden arjessa. Purolan tutkimuksessa nostetaan esiin varhaiskasvatuksenopettajien koulutuksen sisällöt osallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna. Selkeänä suosituksena on kiinnittää opettajien koulutuksessa entistä enemmän huomiota osallisuuden toteutumiseen tukevien käytäntöjen opiskeluun. Tällä tavalla tuettaisiin valmistuvia opettajien valmiuksia huoltajien osallisuustyöskentelyssä onnistumiseen.
FT Karoliina Purolan Väitöskirja on julkaistu Helsingin yliopiston avoimessa julkaisuarkistossa Heldassa:
Parental Participation in Early Childhood Education and Care: Experience of Interaction and an Enhancement of Social Connectedness

Varhaiskasvatuspäällikkö Karoliina Purola