Turvallisuus ja varautuminen

Viimeksi muokattu: 19.12.2024
Tästä osiosta löydät ohjeita ja vinkkejä siihen, kuinka toimia erilaisissa arjen häiriötilanteissa sekä poikkeusoloissa.

Kunnan varautuminen häiriötilanteisiin

Mäntsälän kunta varautuu osaltaan huolehtimaan kuntalaisten ja kunnassa toimivien yritysten palveluista myös häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Kunnan palvelut (kuten esimerkiksi varhaiskasvatus, koulu, iltapäiväkerhot yms.) pyritään pitämään toiminnassa.

Varautuminen tarkoittaa valmistautumista ennakolta erilaisiin onnettomuuksiin ja kriisitilanteisiin. Tavoitteena on yhteiskunnan ja yksilöiden toiminnan mahdollisimman häiriötön jatkuminen.

Ongelmia ja häiriötilanteita voivat aiheuttaa mm. 

  • poikkeukselliset sääolosuhteet kuten myrskyt
  • laajat sähkön- tai lämmönjakeluhäiriöt
  • vesihuollon järjestelmien vakavat häiriöt.
  • laajat tietojärjestelmähäiriöt, palveluestohyökkäykset
  • liikenteessä tapahtuvat suuronnettomuudet
  • vaarallisten aineiden huomattavat päästöt
  • häiriökäyttäytyminen, verkossa tai fyysisessä tilanteessa

Edellä mainitut tilanteet ovat ns. normaaliajan häiriötilanteita. Näitä vielä vakavampia ovat ns. poikkeusolot. Poikkeusoloilla tarkoitetaan tilanteita, joissa yhteiskunnan elintärkeät toiminnot vaarantuvat tai uhkaavat vaarantua niin, että normaaliajan lainsäädäntö ei riitä niitä turvaamaan. Poikkeusolot määritellään valmiuslaissa,  jonka pykäliä voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön.

Poikkeusoloja voivat olla mm.

  • sota tai sodan uhka,
  • kansainvälinen kriisi ja
  • suuronnettomuus, joilla on kansalaisiin tai maahamme vakavia vaikutuksia.

Häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumisessa on ensisijaista jokaisen omatoiminen varautuminen.

Sisäministeriön ja kumppaneiden laatimat varautumisohjeet  on koottu suomi.fi-palvelun Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautuminenoppaaseen. Siinä käsitellään tilanteita, jotka vaikuttaisivat laajasti yhteiskuntaan ja yhteisöihin.

Linkki Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautuminen – oppaaseen (avautuu uuteen välilehteen)

Ennakkoon varautumista vaativia tilanteita ovat esimerkiksi pitkät sähkö-, vesi- ja tietoliikennekatkot, sään ääri-ilmiöt ja suuronnettomuudet sekä pitkäkestoisemmat kriisit, kuten pandemia tai sotilaallinen konflikti.

Oppaassa on ohjeiden lisäksi tietoa muun muassa hybridi- ja informaatiovaikuttamisesta, kriisitilanteissa oman toimintakyvyn ja jaksamisen ylläpitämisestä sekä muiden auttamisesta.

Omatoiminen varautuminen

Omatoimisella varautumisella (pelastuslaki 379/2011 14§) tarkoitetaan yksittäisen henkilön, yhteisön, yrityksen tai laitoksen valmistautumista tilanteisiin, joissa normaali arki häiriintyy.

Jokaisessa taloudessa ja yrityksessä on hyvä miettiä etukäteen esimerkiksi: 

  • Millaisia vaaratilanteita omassa ympäristössä saattaa kohdata?
  • Miten vaaratilanteita voisi ehkäistä?
  • Miten poistua kotoa tai työpaikalta esimerkiksi tulipalossa?
  • Osaanko antaa tarvittaessa ensiapua?
  • Miten kodin saa lämmitettyä pitkän sähkökatkon aikana?

Kotivara

Kotivara tarkoittaa ylimääräistä erää ruokaa, vettä ja muita päivittäin välttämättä tarvittavia tavaroita, joilla pärjää useamman päivän, viikonkin.

Kotivaraa tulisi päivittää ”parasta ennen” -suosituksia noudattaen. Olisi hyvä, jos kotoa löytyisi vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

Jokaisesta kodista tulisi löytyä näiden lisäksi aina myös:

  • Kynttilöitä ja tulitikkuja
  • Taskulamppu ja paristoja
  • Paristolla toimiva radio
  • Kannellisia vesiastioita, joilla voi noutaa vettä.

Kunnan palvelut häiriötilanteissa

Kunnan palvelujen järjestämiseen häiriö- ja  poikkeusoloissa varaudutaan koko kunnan sekä palvelualojen omilla jatkuvuus- ja valmiussuunnitelmilla sekä kriisiviestintäohjeilla. Lisäksi jokaisella kiinteistöllä, kuten kouluilla, päiväkodeilla ja eri toimintayksiköillä on omat pelastussuunnitelmansa.

Mäntsälän kunnan valmiusjohtoryhmä toimii myös häiriö- ja poikkeustilanteiden johtoryhmänä. Se koostuu kunnan virkajohdosta, kunnan turvallisuusvastaavasta sekä keskeisten sidosryhmien edustajista kuten esimerkiksi Nivos Oy:n,  sekä pelastuslaitoksen ja Keusoten edustajista.

Johtavat viranhaltijat vakavissa häiriötilanteissa tavoittaa puhelinnumeroista:
– Kunnanjohtaja 040 314 5200
– Hallintojohtaja 040 314 5201

Kunnan viestintä häiriötilanteissa

Häiriötilanteita koskevan kuntaviestinnän ensisijainen viestintäkanava on kunnan kotisivut www.mantsala.fi. Palvelunestohyökkäyksiin on varauduttu kotisivujen osalta ja myös kunnan some-kanavissa tiedotetaan, mikäli se on mahdollista. Mikäli verkkoyhteydet eivät ole käytössä (esimerkiksi laajan pitkäkestoisen sähkökatkon vuoksi) kunta tiedottaa tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan ilmoitustauluilla seuraavissa paikoissa

  • Kunnantalon aula
  • Kunnakirjasto

Käytössä ovat myös muut, kulloisessakin tilanteessa käytettävissä olevat viestintäkanavat ja keinot, kuten esimerkiksi koulujen ja päiväkotien tilat, koulujen Wilma-viestikanava sekä sosiaalisessa mediassa kunnan Facebook ja Twitter-kanavat. Lisäksi viestinnässä voidaan käyttää yhteistyökumppaneiden ja muiden toimijoiden kanavia.

Vaaratiedote

Viranomaisten tärkein keino asukkaiden varoittamiseen on vaaratiedote, joka annetaan väestöhälyttimellä soitettavan yleisen vaaramerkin lisäksi. Vaaratiedote luetaan radiossa ja näytetään teksti-TV:n sivulla 112 sekä tarvittaessa myös televisiossa ruudun yläreunassa juoksevana tekstinä. Vaaratiedote näkyy myös esimerkiksi Pelastuslaitosten sivustolla pelastustoimi.fi ja Hätäkeskuslaitoksen sivustolla 112.fi.

Vaaratiedote lähetetään lisäksi 112 Suomi -sovelluksen kautta. Sovelluksen lataaminen puhelimeen on erittäin suositeltavaa muutenkin. Sovellus sisältää tärkeää turvallisuustietoa ja sen kautta hätänumeroon soitettaessa hätäkeskus pystyy paikantamaan soittajan sijainnin, jolloin apu löytää varmemmin perille.

Vedenjakelun häiriöt

Poikkeustilanteissa, joissa vesijohtovesi ei ole käyttökelpoista tai sen saanti on estynyt esimerkiksi mittavan sähkökatkon vuoksi, vettä jaetaan kuntalaisille seuraavissa paikoissa:

  • Jäähallin parkkipaikka
  • Paloasema

Jakelun aikataulusta tiedotetaan kunnan verkkosivulla (tai edellä mainitulla tavalla). Veden noutoa varten kotona on hyvä olla riittävän iso, kannellinen vesiastia.

Kunnan kumppanit häiriötilanteissa

Häiriötilanteissa kunnan tärkeät kumppanit ovat muun muassa  Nivos Oy,   Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä (Keusote) sekä  Keski-Uudenmaan Pelastuslaitos. Tarpeen mukaan tukeudumme myös esimerkiksi seurakuntien, 3. sektorin ja vapaaehtoisten tarjoamaan apuun.

  • Kunnan omistama Nivos Oy toimittaa energiaverkko-,  lämmitys-, valokuituverkko- sekä vesihuollon palveluita alueellamme. Nivos tiedottaa aktiivisesti ajankohtaisista asioista ja muun muassa varautumisesta mahdollisiin häiriötilanteisiin. Ajankohtaiset tiedotteet löydät täältä (linkki Nivoksen ajankohtaista -sivulle).

 

  • Keusote eli Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
    Häiriötilanteiden hallinta on osa sosiaali- ja terveydenhuollon jokapäiväistä toimintaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon varautumisen tavoitteena on  huolehtia siitä, että ihmiset saavat toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta asianmukaiset palvelut kaikissa tilanteissa.  Mäntsälässä Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa myös terveyskeskuksen toiminnasta. Linkki Keusoten sivuille (avautuu uuteen välilehteen).
  • Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
    Häiriötilanteissa kunnan tärkeä kumppani on myös Keski-Uudenmaan Pelastuslaitos, jonka yleisenä tehtävänä on onnettomuuksien ehkäisy, pelastustoiminta, varautuminen ja väestönsuojelu. Se myös edistää yleistä turvallisuustietoutta ja turvallisia toimintatapoja Keski-Uudenmaan alueella.
    Linkki Keski-Uudenmaan Pelastuslaitoksen sivuille
    (avautuu uuteen välilehteen) sekä Pelastuslaitosten varautuminen -tietosivustolle (linkki avautuu uuteen välilehteen).

 

Lisätietoja, Mäntsälän kunta:
– Hannu Laurila, kunnanjohtaja, hannu.laurila@mantsala.fi
– Esa Siikaluoma, hallintojohtaja, esa.siikaluoma@mantsala.fi
– Jasmin Jokelainen, kunnan turvallisuusvastaava, jasmin.jokelainen@mantsala.fi