Jalankulku-, pyöräily- ja ulkoilureittiverkoston kehittämisohjelma

Viimeksi muokattu: 23.9.2024
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen tukee viihtyisän elinympäristön kehittämistä.

Mäntsälän kunnan jalankulku-, pyöräily- ja ulkoilureittien verkoston kehittämisohjelma on päivitetty keväällä 2022. Kehittämissuunnitelma päivitettiin vastaamaan Mäntsälä 2035 taloussuunnitelman kehittämistarpeita sekä yleiskaava 2050 työssä esille nousseita uusia kohteita.

Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen tukee viihtyisän elinympäristön kehittämistä. Keskukset, jotka sopivat kävelijöille ja pyöräilijöille ovat yleensä myös ikääntyvien ja liikkumisesteisten helposti saavutettavissa. Mahdollisuus autottomuuteen parantaa myös sosiaalista tasa-arvoa. Lisäksi kävely ja pyöräily ovat erinomaista terveysliikuntaa.

Tavoiteverkolla on esitetty pääreitit, aluereitit ja seutureitit, joilla jalankulku ja pyöräily pyritään pääsääntöisesti erottelemaan autoilusta. Pääreiteillä myös jalankulku ja pyöräily pyritään erottelemaan toisistaan. Tavoiteverkkoa täydentää lukuisat paikallisreitit, joilla pyöräily on useimmiten osoitettu ajoradalle. Kehittämissuunnitelman löydät täältä.