Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) opetuksessa

Viimeksi muokattu: 14.11.2024
Tieto- ja viestintäteknologiaa pyritään käyttämään kaikilla vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa monipuolisesti - aina silloin, kun sen käyttö on tarkoituksenmukaista.

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen – digitaalinen osaaminen

Tieto- ja viestintäteknologinen (tvt) osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään suunnitelmallisesti perusopetuksen kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä. (OPS2014, luku 3.3 L5)

 

Tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kokonaisuus muodostuu neljästä perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesta pääalueesta.

  1. Käytännön taidot ja oma tuottaminen
  2. Vastuullinen ja turvallinen toiminta
  3. Tiedonhallinta, tutkiva ja luova työskentely
  4. Vuorovaikutus ja verkostoituminen

Alla olevien linkkien kautta pääset tutustumaan osaamisen taitotasokuvauksiin vuosiluokilla 1-6 ja 7-9. Osaamisen taitotasot päivitettiin keväällä 2022 osana Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa.

Mäntsälän Pedanettiin on kerätty laaja sivusto erilaisia ohjeita digitaitojen oppimiseen ja opettamiseen.

Mahdollisesta omien laitteiden käytöstä opetuksessa sovitaan yhdessä huoltajien kanssa.